Pecah kepala...


Assalamualaikum
dan
Selamat sejahtera semua...

Gambar hiasan

Sebelum meneruskan entri,

Pagi tadi di sini hujan...
sedap tidur... hehe...

Alhamdulillah lah sebab dengan turunnya hujan rahmat
sempena hari Isra' Mikraj ni, sekurang-kurangnya ia mengurangkan
jerebu yang melanda di sini sejak dua tiga hari yang lepas.

Syukur ke hadrat Ilahi...

ok,
apa yang dimaksudkan dengan tajuk di atas tu?

semua orang pun tahu pecah kepala ni hanyalah perumpamaan kan.
Dimana kita mengumpamakan apa yang kita lakukan tu dah di tahap maksimum...
sampai tak dapat fikir dah.. buntu gitu...
tapi bukan lah bermaksud buntu... hehe...

faham ke apa yang wan cakap ni?
haha...

contoh ayat :
A : kau kenapa B?
B : Takde la, aku dah pecah kepala fikir cara selesaikan soalan matematik tambahan ni. Tapi aku tetap menemui jalan buntu.

haaa, lebih kurang gitu lah bunyi nye...
tapi kalau tak faham jugak,
pergi tanya cikgu Bahasa Melayu anda.
dia lagi arif tentang semua tu...

*All image credit to Google Images.

p/s : ingat nak letak gambar yang lagi ganas macam kat sini.

"Keep Smiling"
^_^

-THE END-

Ilmu boleh di perolehi di mana-mana sahaja selagi kita berusaha untuk mendapatkannya.

6 komen sini:

eva said...

yohhh.. terklik SINI ya tgga kejap alu tutup trus hahaha..

aok pecah palak mek mikir mok update apa.. ya cth cgek hahhaa

fiQRa said...

pecah kepala sebab tak jumpa jalan.. tak apa, sebab itu as a human, kena cari jugak jalan penyesaian kan wan?

KorN said...

kalau bebudak tgk gmbr ni, sah2 dorg xnak naik beskal dah.. muahaha...

Anith Hanisah said...

Kepala dia telur :)

chemay said...

pecah kepala tu macam hyperbola untuk stress la kann.
hihi
:D

wan niahix said...

@eva:
hehe.. mst nya x tahan ngga darah nk... ^_^

thanks on the other example...

@fiqra:
betul tu mas... hehe...

@KorN:
hahahak... tobat, tak nk naik basikal dh.. hehe... kot...

@Anith Hanisah:
ha'ah... betul2...

@chemay:
boleh gk tu chemay... yang penting kite faham mksd disebalik perkataan yg kite guna...