:: Kalau boleh bukak semua sekali ::


Assalamualaikum wbt.

Ok..
agak extreme tajuk yang dikemukakan di atas tu...
hehehe..

Sebenarnya salah satu cara yang terbaik untuk mengelakkan kita mati kelemasan ketika ingin menyelamatkan diri semasa berlakunya kejadian yang tak diingini seperti kapal yang dinaiki tiba-tiba dipukul ombak dan karam ialah dengan membuka semua benda yang ada pada badan kita. Terutamanya baju dan seluar termasuklah barang-barang kemas yang berkemungkinan akan menjadi pemberat kepada kita untuk mencapai permukaan air laut. Dengan cara ini kita akan lebih mudah terapung di permukaan air supaya lebih mudah untuk mencapai benda-benda yang mudah terapung di dalam air sebagai contoh papan dan tong.

Akan tetapi, dalam kebanyakan kes-kes begini mangsa-mangsa amat jarang dapat bertindak segera untuk melakukan perkara sebegini. Ini kerana situasi begini lebih mudah mempengaruhi mangsa untuk mencari tempat untuk berpaut terlebih dahulu sehinggakan ada yang hebat berenang pun boleh lemas dipukul ombak.

Ada juga kes yang sempat melakukan perkara tersebut namun oleh kerana rasa malu yang terlalu tinggi jika diselamatkan oleh orang ramai mangsa lebih rela melepaskan bantuan yang ingin diberikan oleh penyelamat-penyelamat yang sedia berkhidmat. Hingga satu saat penyelamat tidak dapat menyelamatkan mangsa atas penolakan yang tersebut, akhirnya mangsa itu lemas begitu sahaja.

Akhir kalam, belajarlah berenang untuk keselamatan bersama. Sediakanlah jaket keselamatan sebelum terjadinya kejadian yang tak diingini. Sediakan jaket sebelum tenggelam.


"Keep Smiling"
^_^

Adakalanya di waktu kelam kabut kita tak akan terfikir perkara yang paling mudah yang perlu kita lakukan.

0 komen sini: