Bayi dan azan...



Sebelum pergi lebih lanjut...

Assalamualaikum kepada semua pembaca blog wan
yang tak seberapa ni...
^_^...

nak cerita sikit,
Dulu masa kecik-kecik, kira masa zaman kanak-kanak lah..
wan selalu tertanya-tanya bila tengok orang tengah azan kan bayi.

kenapa perlu azan kan bayi tu?
apa hukum dia?

Jadi,
2 hari lepas wan ada BW kat satu blog ni...
dan terjumpa pasal azan kan bayi...

cuba tengok sini...

Laman ayahsu

Jadi,
azan pada bayi yang baru lahir adalah sunat...

dengan matlamat,
nak bagi kalimah pertama yang bayi tu dengar ialah kalimah Allah...

supaya,
bayi-bayi yang baru lahir ni,
bila dah besar nanti boleh jadi anak yang
soleh dan solehah...


Tapi,
Tanpa jagaan dan tunjuk ajar ibubapa,
kita takkan ke mana...

Oleh itu,
mari kita doakan kesejahteraan mereka...
^_^


images credit to : Google Images

"Keep Smiling"

-THE END-

3 komen sini:

eva said...

suka entri tok..kelak ktk mesti ngazan anak ktk klak haha

Rainbow Art said...

thanks bro. ^___^

zizie said...

ustazah zie pernah cerita, sorang ibu yang lahirkan anak dia disambut oleh doktor lelaki dan doktor tue teruskan azankan bayi tue.. si ibu boleh tanya anak dia mati ke?? masih ada rupanya yang tak tahu pasal nie.. =.="