Aurat dan senyuman.


Assalamualaikum...

Kembali semula dengan blog kesayangan bersama seukir senyuman...

 *Images credit to Google Images

KESILAPAN KERAP WANITA TENTANG AURAT

KESALAHAN PERTAMA : Aurat itu adalah memakai tudung sahaja.

KESALAHAN KEDUA : Bertudung tetapi ber‘T-Shirt' berlengan pendek.


KESALAHAN KETIGA : Bertudung tetapi baju kebarungnya terbelah kainnya.

KESALAHAN KEEMPAT : Bertudung tetapi bajunya sendat, sempit dan nipis lalu memaparkan bentuk kawasan-kawasan mudah ‘menggoda'.


KESALAHAN KELIMA : Bertudung tetapi amat longgar dan menayangkan jambul dan hujung rambutnya.


KESALAHAN KEENAM : Bertudung tetapi hanya memakainya di pejabat sahaja. Tidak di sekitar rumah, pasaraya dan sebagainya.


KESALAHAN KETUJUH : Bertudung tetapi tudungnya dilempar ke belakang leher, maka terdedahlah dadanya dari ditutupi kain tudung.


KESALAHAN KELAPAN : Bertudung tetapi dengan tudung yang amat nipis sehingga boleh diihat sanggul, leher, tengkuk dan dadanya.


Sebahagian wanita menyangka bahawa tutup aurat tu adalah tutup rambut sahaja. Ia adalah tidak tepat sama sekali. Asasnya adalah dari firman Allah SWT: ertinya :


"Hendaknya mereka itu melabuhkan tudungnya sampai ke dadanya, dan JANGANLAH KAMU MENDEDAHKAN AURAT DAN PERHIASAN KAMU KECUALI APA YANG TERZAHIR." (an-Nur: 31)
ok. yang atas tu main fotostat je. hehehe. Lagipun I like the idea. Ada masa tu tak sanggup nak tengok. Istifagh je yang dapat buat. Nak marah sat gi, ade la yang cakap busybody la ape la. Tapi kalau ada yang memang bersungguh-sungguh untuk menutup aurat tu, bagus lah. Yang penting kerana Allah ye.

**********************

Kali ni kat tempat kerja asyik tengok orang senyum je. Entah ape yang bermain kat fikiran mereka tu wan pun tak tahu. tapi bagus jugak. Taklah stress tengok orang mulut muncung je. hehe.

**********************

Akhir sekali. bukan wanita sahaja yang ada masalah dengan aurat ni ye. Lelaki pun ada jugak. Memang tak boleh nak salahkan sebelah pihak saja. kita kena fikirkan sama-sama je la ye.

Itu saja..

"Keep Smiling"
^_^

-THE END-

Adakalanya untuk melakukan sesuatu kearah kebaikan memerlukan pengorbanan.

5 komen sini:

Nisa Greennnpanda said...

true2.. kite kne sentiase m'ingati psl aurat.. wan pun jgn segan silu nk tegur sy kalo sy ade salah, hehe..

wan niahix said...

@Nisa Greennnpanda:
hehe... ok... jgn risau, yang penting "keep smiling"... ^_^

eva said...

insyaAllah kelak ;)

zizie said...

dan untuk menjadi baik itu, terdapat banyak ranjaunya.. tapi, itu tandanya Allah ingat kat kita.. always! ;)

wan niahix said...

@eva:
aok... hehe... nway, ktk ok bh... ^_^

@zizie:
btul tu... sokong zizie... ^_^